Jesteś świeżo upieczonym team leaderem lub aspirujesz do tej roli? Sprawdź, wśród jakich mitów się poruszasz. Zapraszam Cię do konfrontacji z faktami, które zebrałam ze swojego 10-letniego doświadczenia w świecie biznesu. Jak zawsze, zachęcam do komentowania i dzielenia się przemyśleniami!

Mit nr 1: Ludzie pracują dla ciebie.

Fakt: To ty pracujesz dla ludzi.

To ty pomagasz im osiągnąć ich sukcesy zawodowe. Skupiasz się na ich rozwoju. Celebrujesz ich zwycięstwa. A jeśli popełnią błędy, to ty wystawiasz za nich pierś i zbierasz kule w pierwszym szeregu. Kiedy dochodzi do konfrontacji na różnych frontach, to ty bronisz ich jak lew. Jesteś zawsze po ich stronie. Ewentualnie możesz poprosić o dostarczenie amunicji (argumentów), ale strzały wychodzą z twojej ręki. Ryzyko back-fire ponosisz oczywiście też ty.

Taki jest porządek rzeczy. Wszystko inne jest jego zaprzeczeniem. Wypaczeniem roli, jaką dostałaś z kredytem zaufania. Trudne? I to jak! Nie każdy jest w stanie to unieść. Może właśnie dlatego wybitnych menedżerów jest tak niewielu.

Mit nr 2: Masz władzę, więc możesz rządzić.

Fakt: Masz władzę i dlatego właśnie nie rządzisz.

Nie postrzegasz władzy w kategoriach rządzenia, tylko jako ogromną odpowiedzialność za ludzi.

Podejmujesz decyzje, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe aspekty, choć niemożliwe jest zadowolenie wszystkich. Jednak celem jest decyzja jak najlepsza w danych warunkach dla pracowników i organizacji. Władzą możesz się podzielić ze wszystkimi. Odpowiedzialnością z nikim.

Mit nr 3: Możesz robić, co chcesz.

Fakt: Robisz to, co mówisz i mówisz to, co myślisz.

Jesteś nieustannie obserwowana, a twoja integralność podlega ocenie w każdej chwili. Spójność nade wszystko. Jesteś role model. Sama w pierwszej kolejności reprezentujesz takie zachowania i cechy, jakich oczekujesz od pracowników: pracowitość, lojalność, odpowiedzialność. Najpierw oczekujesz ich od siebie.

Mit nr 4: Masz wszystko wiedzieć i wszystko umieć.

Fakt: Nie wiesz wszystkiego i cały czas się uczysz.

Zatrudniasz ludzi, którzy wiedzą i potrafią. Razem jako zespół tworzycie organizację, która wszystko wie i umie. Nie potrzebujesz wprawdzie umieć wszystkiego, ale jedno musisz umieć ponad wszystko: rozwiązywać problemy. Co więcej, potrzebujesz nauczyć tego swoich pracowników, jeśli mają z tym trudności.

Mit nr 5: Jesteś tylko pracownikiem w roli menedżerskiej.

Fakt: Jesteś i pracownikiem, i pracodawcą jednocześnie.

Niekiedy trudno oddzielić od siebie te dwie role. W chwilach zwątpienia tożsamości, ja wybieram pełnię odpowiedzialności i postrzegam rzeczywistość z perspektywy pracodawcy. Nie ma rozdziału na “oni”-firma i “ja”-pracownik. Ja jestem firmą. Każdy pracownik jest firmą. Im szybciej każdy to zrozumie, tym lepsze osiągniemy wspólnie rezultaty.

Mit nr 6: Zarządzasz przez cele.

Fakt: Zarządzasz przez wizję.

Wizja, dokąd zmierzamy, po co to robimy, jest niezbędna. Jako menedżer potrzebujesz znać wizję swojej organizacji, wierzyć w nią i się z nią identyfikować, aby móc ją przekazać dalej. Aby tętniła życiem w każdym pracowniku. Każde najmniejsze kliknięcie, wysłany mail, mini-decyzja, jedna odpowiedź, telefon – mają kluczowe znaczenie. Wspierają lub osłabiają wizję. Tworzą reputację firmy. Pojedyncza czynność może nie wydawać się istotna, ale ich kumulacja i skala nabiera wagi – właśnie to w swojej odpowiedzialnej roli ciągle uświadamiasz, przypominasz, wracasz do wizji. To z niej wynikają cele, czyli poszczególne działania, niezbędne do jej urzeczywistnienia.

Wizja to latarnia morska w oddali. Ciągle sygnalizuje, dokąd ten statek płynie. Ty też masz na nim swoje małe wiosło. I choć siedzisz w pierwszym rzędzie, by nie stracić jej migoczącego światła z oczu i nie zboczyć z kursu, to wiosłujesz razem ze wszystkimi. Ty nadajesz tempo i rytm.

Mit nr 7: Mówisz do ludzi, a ludzie mają cię słuchać.

Fakt: Ty masz słuchać ludzi.

Oby chcieli do ciebie przychodzić, by mówić. Dlatego gdy tylko pojawia się sygnał, nadstawiasz uszu. Zamieniasz się w słuch i chłoniesz to, co mają ci do powiedzenia. To dopiero początek. Z tym, czego wysłuchasz, musisz coś zrobić. Podjąć działanie. Uczynić organizację miejscem coraz lepszym dla swoich pracowników. Wciąż poszukiwać rozwiązań i usprawnień. Dla nich. Jesteś odpowiedzialna za ich dobrostan.

Mit nr 8: Najlepsza metoda motywacji ludzi to kij i marchewka.

Fakt: To najgorsza metoda motywacji.

Nie tylko nie przynosi skutków, ale wręcz pogarsza sprawę. Może sprawdzała się kilkadziesiąt lat temu wśród niewykształconych robotników fabryk, choć i w to wątpię. W dzisiejszych czasach i empirycznie, i na podstawie badań naukowych wiemy na pewno, że nie działa. Co zatem działa? To wprawdzie nie wiedza tajemna, bo chętnie się nią podzielę, ale… nie w tym artykule. Temat jest zbyt obszerny i ważny, by go zamknąć w kilku ogólnych zdaniach.

Która para mit-fakt zaskoczyła cię najbardziej? Jaki temat zainteresował cię na tyle, że chciałabyś otrzymać jego o wiele wnikliwsze przedstawienie? Oczywiście nie wyczerpałam całego katalogu mitów. Jakie mity krążą jeszcze według ciebie i jakimi faktami je zastępujesz?

[Zdjęcie: Alesia Kazantceva]